Pion Kwestora - zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym:
Główny księgowy – Kwestor
1. Rektor zatrudnia głównego księgowego – Kwestora.
2. Kwestor może mieć zastępców.
3. Kwestor sprawuje nadzór nad wszystkimi jednostkami administracji właściwymi w sprawach księgowości oraz ponosi odpowiedzialność za prawidłowość rozliczeń finansowych Uczelni.
4. Kwestor w szczególności:
1) przygotowuje plan rzeczowo-finansowy;
2) sporządza sprawozdanie finansowe;
3) sprawuje nadzór nad prawidłowym obiegiem dokumentów finansowych;
4) odpowiada za rzetelne prowadzenie ewidencji księgowej, w tym wyodrębnionej ewidencji księgowej jednostek Uczelni prowadzących działalność gospodarczą;
5) kontaktuje się z instytucjami zewnętrznymi właściwymi dla gospodarki finansowej Uczelni.
5. Do zadań Kwestora należy ponadto:
1) sporządzanie sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego i jego analiza;
2) opracowywanie analiz i przedkładanie propozycji systemowych i doraźnych
rozwiązań w sferze gospodarki finansowej, w szczególności analiz ekonomicznych prowadzonej w jednostkach Uczelni działalności gospodarczej wraz z oceną jej konkurencyjności;
3) kontrasygnowanie umów, zleceń i zamówień oraz innych dokumentów, które powodują powstawanie zobowiązań finansowych Uczelni;
4) doskonalenie organizacji pracy podległych jednostek, ewidencji księgowej oraz systemu wewnętrznej informacji finansowej Uczelni;
5) organizacja szkoleń oraz bieżący instruktaż w zakresie przepisów dotyczących gospodarki finansowej Uczelni;
6) systematyczna analiza stanu finansowego Uczelni, informowanie o nim Rektora i Kanclerza oraz przedstawianie wynikających z niej wniosków.
Zadania Kwestora w stosunku do jednostek organizacyjnych Uczelni
1. Kwestor odpowiada za prawidłowość rozliczeń finansowych jednostek organizacyjnych Uczelni, a w szczególności:
1) nadzoruje planowanie i rozliczanie wynagrodzeń oraz przychodów i kosztów w ujęciu okresowym i rocznym;
2) nadzoruje wydatkowanie środków na pokrycie zobowiązań wynikających z umów przetargowych;
3) współpracuje z kierownikami jednostek w zakresie spraw finansowych tych jednostek;
4) kontroluje wydatki oraz sprawuje nadzór nad sporządzaniem obowiązującej dokumentacji finansowej jednostek (plan rzeczowo-finansowy, sprawozdanie finansowe, plan zamówień publicznych i inne).
2. Kwestor prowadzi monitoring wydatkowania środków finansowych przez jednostki organizacyjne Uczelni oraz informuje kierowników o stanie środków finansowych będących w ich dyspozycji.
Zadania zastępców Kwestora w stosunku do podległych jednostek
Zastępcy kwestora odpowiadają przed Kwestorem za pracę podległych jednostek,
a w szczególności:
1) nadzorują prawidłowość prowadzenia ewidencji księgowej w zgodności z powszechnie obowiązującymi przepisami oraz windykację należności;
2) nadzorują prawidłowość prowadzenia rozrachunków publicznoprawnych (ZUS, Urzędy Skarbowe, jednostki samorządu terytorialnego);
3) akceptują dyspozycje bankowe, listy płac i inne dokumenty angażujące środki finansowe bez względu na źródło finansowania;
4) informują pracowników Kwestury o zmianach w obowiązujących przepisach;
5) uczestniczą w opracowywaniu zasad rozliczeń dotyczących projektów finansowanych
z funduszy zewnętrznych.
Dział Wynagrodzeń i Rozliczeń z Budżetem
1. Do podstawowych zadań Działu Wynagrodzeń i Rozliczeń z Budżetem należy sporządzanie list wypłat wynagrodzeń, prowadzenie rozliczeń z budżetem w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
2. Do zadań Działu w szczególności należy:
1) sporządzanie list wypłat wynikających z umów o pracę i z umów cywilnoprawnych dla pracowników Uczelni i innych osób;
2) obsługa pracowników i byłych pracowników w zakresie wniosków emerytalnych
i rentowych, podatkowych i innych, we współpracy z Biurem Spraw Osobowych;
3) comiesięczne rozliczanie składek ZUS od wypłat wynagrodzeń osobowych
i bezosobowych, sporządzanie deklaracji ZUS oraz innych wymaganych przepisami raportów miesięcznych, a także zaliczek na podatek dochodowy osób fizycznych;
4) roczne rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT, IFT-1);
5) sporządzanie rocznych deklaracji o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R, PIT-8AR);
6) kontrola wykorzystania limitu wynagrodzeń na szczeblach zarządzania wynikających
z decentralizacji finansów Uczelni;
7) sprawozdawczość (GUS, MEiN);
8) dokonywanie korekt raportów w wyznaczonym przez ZUS zakresie i terminowe ich przekazywanie;
9) sporządzanie analiz i informacji dla władz Uczelni i innych jednostek.
Sekcja ds. Socjalnych
Do zadań Sekcji ds. Socjalnych należy obsługa działalności socjalnej Uczelni, a w szczególności:
1) realizacja obowiązków wynikających z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych i Regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
2) prowadzenie dokumentacji związanej z udzielaniem i rozliczaniem świadczeń
z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zgodnie z Regulaminem zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz obowiązującymi przepisami;
3) aktualizacja ewidencji uprawnionych emerytów, rencistów i ich dzieci.
Sekcja Kontrolingu i Budżetowania
1. W Sekcji Kontrolingu i Budżetowania na samodzielnych stanowiskach pracy zatrudnieni są pełnomocnicy Kwestora ds. finansowych poszczególnych wydziałów i dyscyplin naukowych.
2. Do zadań pełnomocników należy:
1) kontrola wydatków wydziału i katedr: zamówień, faktur i innych dokumentów dotyczących spraw finansowych wydziału;
2) sporządzanie planu rzeczowo-finansowego wydziału i katedr oraz planu podziału środków na jednostki organizacyjne wydziału, dyscypliny i katedr, a także nadzór nad ich realizacją;
3) sporządzanie sprawozdań finansowych wydziału i katedr;
2) sporządzanie planu zamówień publicznych wydziału i katedr;
3) miesięczna kontrola wykorzystania środków przez wydział i katedry według grup rodzajowych kosztów;
4) potwierdzanie zamówień za zakupy, umów, zleceń, ewidencja rozchodów w jednostkach oraz rezerwowanie kwot na ich pokrycie;
5) współpraca z dziekanem i kierownikami katedr oraz pozostałymi jednostkami Kwestury i Biurem Spraw Osobowych w zakresie doradztwa finansowego, edukacji finansowej i obiegu informacji.
3. Pełnomocnicy zobowiązani są do prowadzenia doradztwa ekonomicznego dla pracowników wydziału i katedr, w szczególności dla dziekanów i kierowników katedr oraz koordynatorów dyscyplin.
Dział Ewidencji Księgowej
Do zadań Działu Ewidencji Księgowej należy prowadzenie ewidencji księgowej Uczelni,
a w szczególności:
1) kompletowanie dokumentów bankowych, dekretacja, kontrola stanu środków pieniężnych na poszczególnych rachunkach złotowych i walutowych, sporządzanie lokat, prowadzenie dokumentacji tych rachunków, kontrola raportów kasowych i dekretowanie operacji kasowych;
2) ewidencja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, gruntów własnych oraz w wieczystym użytkowaniu, aparatury specjalnej, środków trwałych niskocennych, księgozbiorów, sporządzanie odpisów amortyzacji i umorzeń;
3) ewidencja magazynowa: materiałów, wyrobów gotowych, płodów rolnych, inwentarza żywego oraz uzgadnianie stanów księgowych i rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych;
4) ewidencja rozrachunków z dostawcami, pracownikami, rozrachunków z tytułu wynagrodzeń i potrąceń z list płac oraz rozrachunków z odbiorcami, analiza należności przeterminowanych oraz roszczeń spornych;
5) rozliczanie zobowiązań i należności w zakresie obrotu walutowego;
6) ewidencja i analiza funduszu stypendialnego dla studentów i doktorantów, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, funduszu zasadniczego oraz innych funduszy;
7) prowadzenie rejestru sprzedaży VAT, uzgadnianie wszystkich rejestrów VAT oraz sporządzanie deklaracji VAT 7;
8) ewidencja rozrachunków publicznoprawnych (ZUS, Urząd Skarbowy);
9) prowadzenie rozrachunków ze studentami z tytułu wpłat za studia niestacjonarne i domy studenckie;
10) prowadzenie sprawozdawczości w formie jednolitego pliku kontrolnego;
11) sporządzanie sprawozdań miesięcznych i rocznych: bilans Uczelni, rachunek wyników, sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych oraz innych wymaganych przepisami;
12) sporządzanie wymaganych dokumentów zbiorczych dotyczących Uczelni, w tym Leśnego Zakładu Doświadczalnego w Krynicy-Zdroju.
Dział Limitów i Dekretacji
1. Do zadań Działu Limitów i Dekretacji należy całokształt spraw dotyczących limitów w zakresie działalności dydaktycznej i badawczej oraz dekretowanie dokumentów, a w szczególności:
1) przyjmowanie dokumentów zewnętrznych i wewnętrznych do realizacji, sprawdzanie ich poprawności pod względem formalnym i rachunkowym;
2) dekretowanie dokumentów według rodzajów kosztów i wprowadzanie do systemu limitów;
3) codzienne kompletowanie opracowanych dokumentów finansowych;
4) prowadzenie rejestru zakupów obciążonych VAT;
5) analiza wydatków w odniesieniu do zatwierdzonego limitu środków i ewidencji księgowej;
6) kontrola formalna i rachunkowa list stypendiów doktoranckich i habilitacyjnych oraz kwalifikowanie do właściwych kosztów;
7) prowadzenie całokształtu spraw, w tym sprawozdawczość w zakresie rozliczania prac naukowo-badawczych, tj. projektów badawczych własnych, grantów oraz badań zamawianych;
8) analiza kosztów w projektach finansowanych ze środków zewnętrznych;
9) sporządzanie etapowych faktur z realizacji prac zamówionych.
2. W zakresie realizowanych zadań Dział współpracuje z dziekanatami i kierownikami jednostek organizacyjnych.