O Pionie kwestora

Pion Kwestora - zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym:

 Główny księgowy – Kwestor

1.              Rektor zatrudnia głównego księgowego – Kwestora.

2.              Kwestor może mieć zastępców.

3.             Kwestor sprawuje nadzór nad wszystkimi jednostkami administracji właściwymi w sprawach księgowości oraz ponosi odpowiedzialność za prawidłowość rozliczeń finansowych Uczelni.

4.              Kwestor w szczególności:

1)             przygotowuje plan rzeczowo-finansowy;

2)             sporządza sprawozdanie finansowe;

3)             sprawuje nadzór nad prawidłowym obiegiem dokumentów finansowych;

4)             odpowiada za rzetelne prowadzenie ewidencji księgowej, w tym wyodrębnionej ewidencji księgowej jednostek Uczelni prowadzących działalność gospodarczą;

5)             kontaktuje się z instytucjami zewnętrznymi właściwymi dla gospodarki finansowej Uczelni.

5.              Do zadań Kwestora należy ponadto:

1)             sporządzanie sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego i jego analiza;

2)             opracowywanie analiz i przedkładanie propozycji systemowych i doraźnych
rozwiązań w sferze gospodarki finansowej, w szczególności analiz ekonomicznych prowadzonej w jednostkach Uczelni działalności gospodarczej wraz z oceną jej konkurencyjności;

3)             kontrasygnowanie umów, zleceń i zamówień oraz innych dokumentów, które powodują powstawanie zobowiązań finansowych Uczelni;

4)             doskonalenie organizacji pracy podległych jednostek, ewidencji księgowej oraz systemu wewnętrznej informacji finansowej Uczelni;

5)             organizacja szkoleń oraz bieżący instruktaż w zakresie przepisów dotyczących gospodarki finansowej Uczelni;

6)             systematyczna analiza stanu finansowego Uczelni, informowanie o nim Rektora i Kanclerza oraz przedstawianie wynikających z niej wnio­sków.

 

 

Zadania Kwestora w stosunku do jednostek organizacyjnych Uczelni

 

1.              Kwestor odpowiada za prawidłowość rozliczeń finansowych jednostek organizacyjnych Uczelni, a w szczególności:

1)         nadzoruje planowanie i rozliczanie wynagrodzeń oraz przychodów i kosztów w ujęciu okresowym i rocznym;

2)         nadzoruje wydatkowanie środków na pokrycie zobowiązań wynikających z umów przetargowych;

3)         współpracuje z kierownikami jednostek w zakresie spraw finansowych tych jednostek;

4)         kontroluje wydatki oraz sprawuje nadzór nad sporządzaniem obowiązującej dokumentacji finansowej jednostek (plan rzeczowo-finansowy, sprawozdanie finansowe, plan zamówień publicznych i inne).

2.              Kwestor prowadzi monitoring wydatkowania środków finansowych przez jednostki organizacyjne Uczelni  oraz informuje kierowników o stanie środków finansowych będących w ich dyspozycji.

 

Zadania zastępców Kwestora w stosunku do podległych jednostek

 

Zastępcy kwestora odpowiadają przed Kwestorem za pracę podległych jednostek,
a w szczególności:

1)             nadzorują prawidłowość prowadzenia ewidencji księgowej w zgodności z powszechnie obowiązującymi przepisami oraz windykację należności;

2)             nadzorują prawidłowość prowadzenia rozrachunków publicznoprawnych (ZUS, Urzędy Skarbowe, jednostki samorządu terytorialnego);

3)             akceptują dyspozycje bankowe, listy płac i inne dokumenty angażujące środki finansowe bez względu na źródło finansowania;

4)             informują pracowników Kwestury o zmianach w obowiązujących przepisach;

5)             uczestniczą w opracowywaniu zasad rozliczeń dotyczących projektów finansowanych
z funduszy zewnętrznych.

 

Dział Wynagrodzeń i Rozliczeń z Budżetem

 

1.              Do podstawowych zadań Działu Wynagrodzeń i Rozliczeń z Budżetem należy sporządzanie list wypłat wynagrodzeń, prowadzenie rozliczeń z budżetem w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.              Do zadań Działu w szczególności należy:

1)             sporządzanie list wypłat wynikających z umów o pracę i z umów cywilnoprawnych dla pracowników Uczelni i innych osób;

2)             obsługa pracowników i byłych pracowników w zakresie wniosków emerytalnych
i rentowych, podatkowych i innych, we współpracy z Biurem Spraw Osobowych;

3)             comiesięczne rozliczanie składek ZUS od wypłat wynagrodzeń osobowych
i bezosobowych, sporządzanie deklaracji ZUS oraz innych wymaganych przepisami raportów miesięcznych, a także zaliczek na podatek dochodowy osób fizycznych;

4)             roczne rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT, IFT-1);

5)             sporządzanie rocznych deklaracji o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R, PIT-8AR);

6)             kontrola wykorzystania limitu wynagrodzeń na szczeblach zarządzania wynikających  
z   decentralizacji   finansów   Uczelni;  

7)             sprawozdawczość (GUS, MEiN);

8)             dokonywanie korekt raportów w wyznaczonym przez ZUS zakresie i terminowe ich przekazywanie;

9)             sporządzanie analiz i informacji dla władz Uczelni i innych jednostek.

 

Sekcja ds. Socjalnych

 

Do zadań Sekcji ds. Socjalnych należy obsługa działalności socjalnej Uczelni, a w szczególności:

1)             realizacja obowiązków wynikających z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych i Regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;

2)             prowadzenie dokumentacji związanej z udzielaniem i rozliczaniem świadczeń
z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zgodnie z Regulaminem zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz obowiązującymi przepisami;

3)             aktualizacja ewidencji uprawnionych emerytów, rencistów i ich dzieci.

 

Sekcja Kontrolingu i Budżetowania

 

1.              W Sekcji Kontrolingu i Budżetowania na samodzielnych stanowiskach pracy zatrudnieni są pełnomocnicy Kwestora ds. finansowych poszczególnych wydziałów i dyscyplin naukowych.

2.              Do zadań pełnomocników należy:

1)             kontrola wydatków wydziału i katedr: zamówień, faktur i innych dokumentów dotyczących spraw finansowych wydziału;

2)             sporządzanie planu rzeczowo-finansowego wydziału i katedr oraz planu podziału środków na jednostki organizacyjne wydziału, dyscypliny i katedr, a także nadzór nad ich realizacją;

3)             sporządzanie sprawozdań finansowych wydziału i katedr;

2)             sporządzanie planu zamówień publicznych wydziału i katedr;

3)             miesięczna kontrola wykorzystania środków przez wydział i katedry według grup rodzajowych kosztów;

4)             potwierdzanie zamówień za zakupy, umów, zleceń, ewidencja rozchodów w jednostkach oraz rezerwowanie kwot na ich pokrycie;

5)             współpraca z dziekanem i kierownikami katedr oraz pozostałymi jednostkami Kwestury i Biurem Spraw Osobowych w zakresie doradztwa finansowego, edukacji finansowej i obiegu informacji.

3.              Pełnomocnicy zobowiązani są do prowadzenia doradztwa ekonomicznego dla pracowników wydziału i katedr, w szczególności dla dziekanów i kierowników katedr oraz koordynatorów dyscyplin.

 

Dział Ewidencji Księgowej

 

Do zadań Działu Ewidencji Księgowej należy prowadzenie ewidencji księgowej Uczelni,
a w szczególności:

1)             kompletowanie dokumentów bankowych, dekretacja, kontrola stanu środków pieniężnych na poszczególnych rachunkach złotowych i walutowych, sporządzanie lokat, prowadzenie dokumentacji tych rachunków, kontrola raportów kasowych i dekretowanie operacji kasowych;

2)             ewidencja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, gruntów własnych oraz w wieczystym użytkowaniu, aparatury specjalnej, środków trwałych niskocennych, księgozbiorów, sporządzanie odpisów amortyzacji i umorzeń;

3)             ewidencja magazynowa: materiałów, wyrobów gotowych, płodów rolnych, inwentarza żywego oraz uzgadnianie stanów księgowych i rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych;

4)             ewidencja rozrachunków z dostawcami, pracownikami, rozrachunków z tytułu wynagrodzeń i potrąceń z list płac oraz rozrachunków z odbiorcami, analiza należności przeterminowanych oraz roszczeń spornych;

5)             rozliczanie zobowiązań i należności w zakresie obrotu walutowego;

6)             ewidencja i analiza funduszu stypendialnego dla studentów i doktorantów, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, funduszu zasadniczego oraz innych funduszy;

7)             prowadzenie rejestru sprzedaży VAT, uzgadnianie wszystkich rejestrów VAT oraz sporządzanie  deklaracji VAT 7;

8)             ewidencja rozrachunków publicznoprawnych (ZUS, Urząd Skarbowy);

9)             prowadzenie rozrachunków ze studentami z tytułu wpłat za studia niestacjonarne i domy studenckie;

10)         prowadzenie sprawozdawczości w formie jednolitego pliku kontrolnego; 

11)         sporządzanie sprawozdań miesięcznych i rocznych: bilans Uczelni, rachunek wyników, sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych oraz innych wymaganych przepisami;

12)         sporządzanie wymaganych dokumentów zbiorczych dotyczących Uczelni, w tym Leśnego Zakładu Doświadczalnego w Kry­nicy-Zdroju.

 

Dział Limitów i Dekretacji

 

1.              Do zadań Działu Limitów i Dekretacji należy całokształt spraw dotyczących limitów w zakresie działal­ności dydaktycznej i badawczej oraz dekretowanie dokumentów, a w szczególno­ści:

1)             przyjmowanie dokumentów zewnętrznych i wewnętrznych do realizacji, sprawdzanie ich poprawności pod względem formalnym i rachunkowym;

2)             dekretowanie dokumentów według rodzajów kosztów i wprowadzanie do systemu limitów;

3)             codzienne kompletowanie opracowanych dokumentów finansowych;

4)             prowadzenie rejestru zakupów obciążonych VAT;

5)             analiza wydatków w odniesieniu do zatwierdzonego limitu środków i ewidencji księgowej;

6)             kontrola formalna i rachunkowa list stypendiów doktoranckich i habilitacyjnych oraz kwalifikowanie do właściwych kosztów;

7)             prowadzenie całokształtu spraw, w tym sprawozdawczość w zakresie  rozliczania prac naukowo-badawczych, tj. projektów badawczych własnych, grantów oraz badań zamawianych;

8)             analiza kosztów w projektach finansowanych ze środków zewnętrznych;

9)             sporządzanie etapowych faktur z realizacji prac zamówionych.

2.        W zakresie realizowanych zadań Dział współpracuje z dziekanatami i kierownikami jednostek organizacyjnych. 

Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  
Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
Aleja Mickiewicza 21, 31-120 Kraków
rector[a]urk.edu.pl
NIP: 675 000 21 18    REGON: 000001815    ESP: /URKRAKOW/skrytka
  
© 2024 Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie

Redaktor strony: Maciej Oleksiak