Pion Kwestora

    Uniwersytet Rolniczy w Krakowie

Godło Polski

Pion Kwestora - zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym

    Główny księgowy – Kwestor

  1. Rektor zatrudnia głównego księgowego – Kwestora.
  2. Kwestor może mieć zastępców.
  3. Kwestor sprawujenadzór nad wszystkimi jednostkami administracji właściwymi w sprawach księgowości oraz ponosi odpowiedzialność za prawidłowość rozliczeń finansowych Uczelni.
  4. Kwestor w szczególności:
  • przygotowuje plan rzeczowo-finansowy;
  • sporządza sprawozdanie finansowe;
  • sprawuje nadzór nad prawidłowym obiegiem dokumentów finansowych;
  • odpowiada za rzetelne prowadzenie ewidencji księgowej, w tym wyodrębnionej ewidencji księgowej jednostek Uczelni prowadzących działalność gospodarczą;
  • kontaktuje się z instytucjami zewnętrznymi właściwymi dla gospodarki finansowej Uczelni.
  1. Do zadań Kwestora należy ponadto:
  • sporządzanie sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego i jego analiza;
  • opracowywanie analiz i przedkładanie propozycji systemowych i doraźnych
    rozwiązań w sferze gospodarki finansowej, w szczególności analiz ekonomicznych prowadzonej w jednostkach Uczelni działalności gospodarczej wraz z oceną jej konkurencyjności;
  • kontrasygnowanie umów, zleceń i zamówień oraz innych dokumentów, które powodują powstawanie zobowiązań finansowych Uczelni;
  • doskonalenie organizacji pracy podległych jednostek, ewidencji księgowej oraz systemu wewnętrznej informacji finansowej Uczelni;
  • organizacja szkoleń oraz bieżący instruktaż w zakresie przepisów dotyczących gospodarki finansowej Uczelni;
  • systematyczna analiza stanu finansowego Uczelni, informowanie o nim Rektora i Kanclerza oraz przedstawianie wynikających z niej wnio­sków.

  

Zadania Kwestora w stosunku do jednostek organizacyjnych Uczelni 

  1. Kwestor odpowiada za prawidłowość rozliczeń finansowych jednostek organizacyjnych Uczelni, a w szczególności:
  • nadzoruje planowanie i rozliczanie wynagrodzeń oraz przychodów i kosztów w ujęciu okresowym i rocznym;
  • nadzoruje wydatkowanie środków na pokrycie zobowiązań wynikających z umów przetargowych;
  • współpracuje z kierownikami jednostek w zakresie spraw finansowych tych jednostek;
  • kontroluje wydatki oraz sprawuje nadzór nad sporządzaniem obowiązującej dokumentacji finansowej jednostek (plan rzeczowo-finansowy, sprawozdanie finansowe, plan zamówień publicznych i inne).
  1. Kwestor prowadzi monitoring wydatkowania środków finansowych przez jednostki organizacyjne Uczelni  oraz informuje kierowników o stanie środków finansowych będących w ich dyspozycji.

 

Zadania zastępców Kwestora w stosunku do podległych jednostek

Zastępcy kwestora odpowiadają przed Kwestorem za pracę podległych jednostek, a w szczególności:

  • nadzorują prawidłowość prowadzenia ewidencji księgowej w zgodności z powszechnie obowiązującymi przepisami oraz windykację należności;
  • nadzorują prawidłowość prowadzenia rozrachunków publicznoprawnych (ZUS, Urzędy Skarbowe, jednostki samorządu terytorialnego);
  • akceptują dyspozycje bankowe, listy płac i inne dokumenty angażujące środki finansowe bez względu na źródło finansowania;
  • informują pracowników Kwestury o zmianach w obowiązujących przepisach;
  • uczestniczą w opracowywaniu zasad rozliczeń dotyczących projektów finansowanych z funduszy zewnętrznych.

 

Dział Wynagrodzeń i Rozliczeń z Budżetem 

  1. Do podstawowych zadań Działu Wynagrodzeń i Rozliczeń z Budżetem należy sporządzanie list wypłat wynagrodzeń, prowadzenie rozliczeń z budżetem w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
  2. Do zadań Działu w szczególności należy:
  • sporządzanie list wypłat wynikających z umów o pracę i z umów cywilnoprawnych dla pracowników Uczelni i innych osób;
  • obsługa pracowników i byłych pracowników w zakresie wniosków emerytalnych i rentowych, podatkowych i innych, we współpracy z Biurem Spraw Osobowych;
  • comiesięczne rozliczanie składek ZUS od wypłat wynagrodzeń osobowych i bezosobowych, sporządzanie deklaracji ZUS oraz innych wymaganych przepisami raportów miesięcznych, a także zaliczek na podatek dochodowy osób fizycznych;
  • roczne rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT, IFT-1);
  • sporządzanie rocznych deklaracji o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R, PIT-8AR);
  • kontrola wykorzystania limitu wynagrodzeń na szczeblach zarządzania wynikających z decentralizacji   finansów   Uczelni;  
  • sprawozdawczość (GUS, MEiN);
  • dokonywanie korekt raportów w wyznaczonym przez ZUS zakresie i terminowe ich przekazywanie;
  • sporządzanie analiz i informacji dla władz Uczelni i innych jednostek.

 

Sekcja ds. Socjalnych 

Do zadań Sekcji ds. Socjalnych należy obsługa działalności socjalnej Uczelni, a w szczególności:

  • realizacja obowiązków wynikających z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych i Regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
  • prowadzenie dokumentacji związanej z udzielaniem i rozliczaniem świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zgodnie z Regulaminem zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz obowiązującymi przepisami;
  • aktualizacja ewidencji uprawnionych emerytów, rencistów i ich dzieci.

 

Sekcja Kontrolingu i Budżetowania 

  1. W Sekcji Kontrolingu i Budżetowania na samodzielnych stanowiskach pracy zatrudnieni są pełnomocnicy Kwestora ds. finansowych poszczególnych wydziałów i dyscyplin naukowych.
  2. Do zadań pełnomocników należy:
  • kontrola wydatków wydziału i katedr: zamówień, faktur i innych dokumentów dotyczących spraw finansowych wydziału;
  • sporządzanie planu rzeczowo-finansowego wydziału i katedr oraz planu podziału środków na jednostki organizacyjne wydziału, dyscypliny i katedr, a także nadzór nad ich realizacją;
  • sporządzanie sprawozdań finansowych wydziału i katedr;
  • sporządzanie planu zamówień publicznych wydziału i katedr;
  • miesięczna kontrola wykorzystania środków przez wydział i katedry według grup rodzajowych kosztów;
  • potwierdzanie zamówień za zakupy, umów, zleceń, ewidencja rozchodów w jednostkach oraz rezerwowanie kwot na ich pokrycie;
  • współpraca z dziekanem i kierownikami katedr oraz pozostałymi jednostkami Kwestury i Biurem Spraw Osobowych w zakresie doradztwa finansowego, edukacji finansowej i obiegu informacji.
  1. Pełnomocnicy zobowiązani są do prowadzenia doradztwa ekonomicznego dla pracowników wydziału i katedr, w szczególności dla dziekanów i kierowników katedr oraz koordynatorów dyscyplin.

 

Dział Ewidencji Księgowej 

Do zadań Działu Ewidencji Księgowej należy prowadzenie ewidencji księgowej Uczelni, a w szczególności:

  • kompletowanie dokumentów bankowych, dekretacja, kontrola stanu środków pieniężnych na poszczególnych rachunkach złotowych i walutowych, sporządzanie lokat, prowadzenie dokumentacji tych rachunków, kontrola raportów kasowych i dekretowanie operacji kasowych;
  • ewidencja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, gruntów własnych oraz w wieczystym użytkowaniu, aparatury specjalnej, środków trwałych niskocennych, księgozbiorów, sporządzanie odpisów amortyzacji i umorzeń;
  • ewidencja magazynowa: materiałów, wyrobów gotowych, płodów rolnych, inwentarza żywego oraz uzgadnianie stanów księgowych i rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych;
  • ewidencja rozrachunków z dostawcami, pracownikami, rozrachunków z tytułu wynagrodzeń i potrąceń z list płac oraz rozrachunków z odbiorcami, analiza należności przeterminowanych oraz roszczeń spornych;
  • rozliczanie zobowiązań i należności w zakresie obrotu walutowego;
  • ewidencja i analiza funduszu stypendialnego dla studentów i doktorantów, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, funduszu zasadniczego oraz innych funduszy;
  • prowadzenie rejestru sprzedaży VAT, uzgadnianie wszystkich rejestrów VAT oraz sporządzanie  deklaracji VAT 7;
  • ewidencja rozrachunków publicznoprawnych (ZUS, Urząd Skarbowy);
  • prowadzenie rozrachunków ze studentami z tytułu wpłat za studia niestacjonarne i domy studenckie;
  • prowadzenie sprawozdawczości w formie jednolitego pliku kontrolnego; 
  • sporządzanie sprawozdań miesięcznych i rocznych: bilans Uczelni, rachunek wyników, sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych oraz innych wymaganych przepisami;
  • sporządzanie wymaganych dokumentów zbiorczych dotyczących Uczelni, w tym Leśnego Zakładu Doświadczalnego w Kry­nicy-Zdroju.

 

Dział Limitów i Dekretacji 

  1. Do zadań Działu Limitów i Dekretacji należy całokształt spraw dotyczących limitów w zakresie działal­ności dydaktycznej i badawczej oraz dekretowanie dokumentów, a w szczególno­ści:
  • przyjmowanie dokumentów zewnętrznych i wewnętrznych do realizacji, sprawdzanie ich poprawności pod względem formalnym i rachunkowym;
  • dekretowanie dokumentów według rodzajów kosztów i wprowadzanie do systemu limitów;
  • codzienne kompletowanie opracowanych dokumentów finansowych;
  • prowadzenie rejestru zakupów obciążonych VAT;
  • analiza wydatków w odniesieniu do zatwierdzonego limitu środków i ewidencji księgowej;
  • kontrola formalna i rachunkowa list stypendiów doktoranckich i habilitacyjnych oraz kwalifikowanie do właściwych kosztów;
  • prowadzenie całokształtu spraw, w tym sprawozdawczość w zakresie  rozliczania prac naukowo-badawczych, tj. projektów badawczych własnych, grantów oraz badań zamawianych;
  • analiza kosztów w projektach finansowanych ze środków zewnętrznych;
  • sporządzanie etapowych faktur z realizacji prac zamówionych.
  1. W zakresie realizowanych zadań Dział współpracuje z dziekanatami i kierownikami jednostek organizacyjnych.