Strona główna Uczelni

   Pion Kwestora

    Uniwersytet Rolniczy w Krakowie

plik svg - godło

Szanowni Państwo - Pracownicy Uniwersytetu, zgodnie z ustawą o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. 2018 poz 2215) Uniwersytet -  jako pracodawca zaliczający się do jednostek sektora finansów publicznych - został zobowiązany z dniem 1 stycznia 2021 roku do wprowadzenia PPK - Pracowniczych Planów Kapitałowych

Pracownicze Plany Kapitałowe to dobrowolny program długoterminowego oszczędzania, tworzony i współfinansowany przez pracowników, pracodawców i państwo. Prywatne i imienne rachunki PPK będą zasilane wpłatami pracownika i podmiotu zatrudniającego oraz wpłatą powitalną i dopłatami rocznymi od państwa. Wpłaty pracownika oraz podmiotu zatrudniającego będą naliczane procentowo od wysokości wynagrodzenia pracownika. Pracownik może w każdej chwili zarówno zrezygnować z oszczędzania w tym programie, jak i do niego wrócić.

Po serii spotkań, prezentacji ofert i analizie dostępnych materiałów w porozumieniu ze wszystkimi trzema związkami zawodowymi działającymi w Uczelni dokonano wyboru Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych PZU SA jako instytucji, która będzie prowadziła i zarządzała PPK dla pracowników Uniwersytetu.  

Do dnia 10 kwietnia 2021 roku Uniwersytet musi podpisać umowę o prowadzenie PPK w imieniu swoich pracowników oraz podać ich dane.

Do programu, zgodnie z ustawą przystępują pracownicy:

  • w wieku do 55 roku życia - automatycznie
  • w wieku od 55 do 70 roku życia - mogą przystąpić dobrowolnie składając pracodawcy odpowiedni wniosek

Uczestnik PPK, poza obowiązkową wpłatą podstawową, może zadeklarować wpłatę dodatkową do PPK w wysokości do 2% jego wynagrodzenia;
 
Uczestnik PPK, którego wynagrodzenie osiągane z różnych źródeł w danym miesiącu nie przekracza kwoty odpowiadającej 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia, może złożyć podmiotowi zatrudniającemu deklarację o obniżeniu wpłaty podstawowej do PPK. Obniżona wpłata podstawowa może wynosić mniej niż 2%, ale nie mniej niż 0,5% jego wynagrodzenia. 

 

Co to jest PPK, jak to działa i dlaczego warto pozostać w PPK?

Informacje o zasadach ponownego autozapisu do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK)

Co 4 lata pracodawca jest zobowiązany ponowić autozapis do PPK

Jeśli przed dniem 1 marca 2023 roku została złożona pracodawcy deklaracja rezygnacji z wpłat do PPK, straci ona moc 28 lutego 2023 roku i pracownik zostanie zapisany do programu automatycznie. 

Pracownik nie będzie podlegał autozapisowi do PPK, jeżeli:

  1. przed 1 kwietnia 2023 r. pracownik skończy 55 lat i nie złoży pracodawcy wniosku o zawarcie w swoim imieniu umowy o prowadzenie PPK;
  2. przed 1 kwietnia 2023 r. pracownik skończy 70 lat (nawet jeśli pracownik złożył pracodawcy wniosek o zawarcie w swoim imieniu umowy o prowadzenie PPK);
  3. od 1 marca 2023 r. ponownie pracownik złoży pracodawcy deklarację rezygnacji z wpłat do PPK.

Osoby niezainteresowane oszczędzaniem w PPK mogą złożyć nową deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, ale dopiero po 28 lutego 2023 r. 


Deklaracje będą przyjmowane dopiero od 1 marca br. Wcześniej złożone utracą moc 28 lutego br. 

Data na deklaracji (w pozycji „data i podpis uczestnika PPK”) nie może być wcześniejsza niż 1 marca 2023 r.

Od dnia 1 marca 2023 roku ewentualne deklaracje należy składać w Biurze Spraw Osobowych lub przesyłać pocztą wewnętrzną.

Rezygnacja z PPK musi zostać złożona w formie pisemnej i powinna zawierać datę i podpis pracownika rezygnującego z udziału. 

Osoby zatrudnione będące aktualnie uczestnikami PPK, bez względu na wiek, które nadal chcą pozostać w programie, nie muszą podejmować żadnych kroków, w tym także nie muszą składać jakichkolwiek deklaracji czy wniosków. Nadal pozostają uczestnikami PPK. 

Dodatkowe informacje o autozapisie dostępne są na stronie rządowego portalu mojeppk.pl (PPK w praktyce: Autozapis).

Osoby (niebędące pracownikami URK), które mają zawarte z URK umowy cywilnoprawne, deklaracje mogą złożyć w Kwesturze – Dział Wynagrodzeń i Rozliczeń z Budżetem (ul. Czysta 21, pokój 221)