PPK
Szanowni Państwo - Pracownicy Uniwersytetu, zgodnie z ustawą o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. 2018 poz 2215) Uniwersytet - jako pracodawca zaliczający się do jednostek sektora finansów publicznych - został zobowiązany z dniem 1 stycznia 2021 roku do wprowadzenia PPK - Pracowniczych Planów Kapitałowych.
Pracownicze Plany Kapitałowe to dobrowolny program długoterminowego oszczędzania, tworzony i współfinansowany przez pracowników, pracodawców i państwo. Prywatne i imienne rachunki PPK będą zasilane wpłatami pracownika i podmiotu zatrudniającego oraz wpłatą powitalną i dopłatami rocznymi od państwa. Wpłaty pracownika oraz podmiotu zatrudniającego będą naliczane procentowo od wysokości wynagrodzenia pracownika. Pracownik może w każdej chwili zarówno zrezygnować z oszczędzania w tym programie, jak i do niego wrócić.
Po serii spotkań, prezentacji ofert i analizie dostępnych materiałów w porozumieniu ze wszystkimi trzema związkami zawodowymi działającymi w Uczelni dokonano wyboru Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych PZU SA jako instytucji, która będzie prowadziła i zarządzała PPK dla pracowników Uniwersytetu.
Do dnia 10 kwietnia 2021 roku Uniwersytet musi podpisać umowę o prowadzenie PPK w imieniu swoich pracowników oraz podać ich dane.
Do programu, zgodnie z ustawą przystępują pracownicy:
- w wieku do 55 roku życia - automatycznie
- w wieku od 55 do 70 roku życia - mogą przystąpić dobrowolnie składając pracodawcy odpowiedni wniosek
Uczestnik PPK, poza obowiązkową wpłatą podstawową, może zadeklarować wpłatę dodatkową do PPK w wysokości do 2% jego wynagrodzenia;
Uczestnik PPK, którego wynagrodzenie osiągane z różnych źródeł w danym miesiącu nie przekracza kwoty odpowiadającej 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia, może złożyć podmiotowi zatrudniającemu deklarację o obniżeniu wpłaty podstawowej do PPK. Obniżona wpłata podstawowa może wynosić mniej niż 2%, ale nie mniej niż 0,5% jego wynagrodzenia.
Co to jest PPK, jak to działa i dlaczego warto pozostać w PPK?
Najczęściej zadawane pytania o PPK (portal mojeppk.pl) /strona WWW/
Strefa wiedzy /strona WWW/
Ile mnie to kosztuje? - kalkulator dla pracownika /strona WWW/
Co z tego będę miał w przyszłości - kalkulator PZU /strona WWW/
Informacje o zasadach ponownego autozapisu do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK)
Co 4 lata pracodawca jest zobowiązany ponowić autozapis do PPK .
Jeśli przed dniem 1 marca 2023 roku została złożona pracodawcy deklaracja rezygnacji z wpłat do PPK, straci ona moc 28 lutego 2023 roku i pracownik zostanie zapisany do programu automatycznie.
Pracownik nie będzie podlegał autozapisowi do PPK, jeżeli:
- przed 1 kwietnia 2023 r. pracownik skończy 55 lat i nie złoży pracodawcy wniosku o zawarcie w swoim imieniu umowy o prowadzenie PPK;
- przed 1 kwietnia 2023 r. pracownik skończy 70 lat (nawet jeśli pracownik złożył pracodawcy wniosek o zawarcie w swoim imieniu umowy o prowadzenie PPK);
- od 1 marca 2023 r. ponownie pracownik złoży pracodawcy deklarację rezygnacji z wpłat do PPK.
Osoby niezainteresowane oszczędzaniem w PPK mogą złożyć nową deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, ale dopiero po 28 lutego 2023 r.
Deklaracje będą przyjmowane dopiero od 1 marca br. Wcześniej złożone utracą moc 28 lutego br.
Data na deklaracji (w pozycji „data i podpis uczestnika PPK”) nie może być wcześniejsza niż 1 marca 2023 r.
Od dnia 1 marca 2023 roku ewentualne deklaracje należy składać w Biurze Spraw Osobowych lub przesyłać pocztą wewnętrzną.
Rezygnacja z PPK musi zostać złożona w formie pisemnej i powinna zawierać datę i podpis pracownika rezygnującego z udziału.
Osoby zatrudnione będące aktualnie uczestnikami PPK, bez względu na wiek, które nadal chcą pozostać w programie, nie muszą podejmować żadnych kroków, w tym także nie muszą składać jakichkolwiek deklaracji czy wniosków. Nadal pozostają uczestnikami PPK.
Dodatkowe informacje o autozapisie dostępne są na stronie rządowego portalu mojeppk.pl (PPK w praktyce: Autozapis).
Osoby (niebędące pracownikami URK), które mają zawarte z URK umowy cywilnoprawne, deklaracje mogą złożyć w Kwesturze – Dział Wynagrodzeń i Rozliczeń z Budżetem (ul. Czysta 21, pokój 221)
Deklaracje do pobrania
Wniosek o zawarcie umowy o prowadzenie PPK dla osób w wieku 55-70 lat /plik PDF, rozmiar 110 kB/
Rezygnacja z dokonywania wpłat - deklaracja /plik PDF, rozmiar 301 kB/
Zmniejszenie wpłat pracownika w związku z przychodem ze wszystkich źródeł mniejszym niż 120% minimalnego wynagrodzenia /plik PDF, rozmiar 138 kB/
Dodatkowe wpłaty pracownika - deklaracja /plik PDF, rozmiar 132 kB/
Dla osób, które zrezygnowały - wniosek o ponowne potrącanie wpłat /plik PDF, rozmiar 133 kB/